funiQ logo

This article is not available in English. This is the Hungarian version of the article.

„Kanizsai betérő” – kerékpáros túra a Zsigárdi Erdei Laktól

Download track as GPX file for your GPS device.
Teljes táv: 18 km
Össz. emelkedő:  80 m
Össz. lejtő: -80 m
Magasság max.: 171 m
Magasság min.: 139 m

Útvonal: A Zsigárdi Erdei laktól indulunk a kék jelzésen keletre, Zsigárd-majoron át – Principális csatorna – Át a 74-es elkerülő szakaszán és egy vasútvonalon Nagykanizsa–Palin városrészbe – Lovarda utca után forduljunk D-i irányba és kerékpárúton menjünk a városközpontig (Erzsébet tér) 20. honvéd gyalogezred emlékműve, Erzsébet királyné szobra – Nyugati irányba Kiskanizsa városrész – Principális csatornán átkelve Varasdi utca – Hajgató S. utcán északnak – Kiskanizsai templom (Sarlós Boldogasszony-templom) – visszaérünk az erdei lakhoz

• Túra típusa: kerékpáros
  • Ajánlott időszak: áprilistól szeptemberig

A 2-2,5 órás kerékpáros túra szervezhető kerékpártúrázásban kezdő családoknak és baráti társaságoknak egyaránt. Az útvonal kis szintkülönbségeket tartalmaz. Az útvonal a kis erdei háztól a nagyvárosba vezet és vissza. A kirándulást összekapcsolja a Zsigárdi Erdei Lak előtt található Erzsébet emlékoszlop és a Nagykanizsa főterén álló Erzsébet királyné-szobor. A két helyszín különböző módon állít emléket Magyarország legkedveltebb és romantikus történetekkel övezet királynéjának. A túra során különböző természeti és építészeti értékekkel ismerkedhetünk meg.

Szentháromság-szobor a nagykanizsai Erzsébet téren
Szentháromság-szobor a nagykanizsai Erzsébet téren Photo: Kovács Károly

Útvonal

A Zsigárdi Erdei Lak a csendes erdő mélyén megbúvó ház. Az 1945 előtt épített, korábban kisegítő vadászházként funkcionáló épületet a Zalaerdő Zrt. 2014-ben újította fel. Két szobában 4+2 fő fér el kényelmesen. Különlegességei közé tartozik a mellette elhaladó Kéktúra útvonal, illetve a közvetlen közelében található Erzsébet királyné-emlékhely és a Zrínyi-hárs. Az erdei lak udvarán, illetve az épület mellet jól felszerelt pihenőhely található.

A házzal szemben az öreg fák alatt egy emlékkő fehérlik: „Erzsébet királyné, 1898” a felirata. Ma már nem tudni, hogy ki állította, de máig őrzi a tragikus körülmények között elhunyt, magyarok által oly szeretett királyné emlékét. (A kő mögött vén hársfa áll.)

Az erdei laktól induljunk el keleti irányba a kék jelzés mentén, majd az első kereszteződésnél forduljunk délnek (jobbra), követve a turistajelet. Karbantartott földúton érkezünk meg Zsigárdmajorba. A haranglábtól keletnek, azaz balra fordulunk (kék jelzés).

Egy kisebb erdőrészleten átkerekezve érkezünk meg a környék legjelentősebb vízfolyásához, a Principális-csatornához. A Zala völgye felől a Murába ömlő, 57,5 km hosszú Principális-csatornát a XIX. században építették a korábban lefolyástalan, mocsarak és lápok borította völgy vízfeleslegének lecsapolására. Közelében található a magántulajdonban lévő Palini-halastó (24 ha). Érdekesség, hogy csatorna mentén több mesterséges tavat is kialakítottak, a legnagyobb a mesterséges bajcsai (73 ha) tó, amely Nagykanizsától délre található. A csatornán a Mura folyó közelében horgászni is lehet.

Átkelünk a 74-es főút elkerülő szakaszán és a vasúton. A Lovarda utcán keresztül elérjük a palini városrészt átszelő utat. Itt kerékpárúton elindulunk a városközpont felé (DNY-i irányban).

Palin és Nagykanizsa városközpont között áll egy kis dombon az Inkey-kápolna. Az 1768-ban épült, négykaréjos alaprajzú centrális barokk műemlék kápolnát Inkey Boldizsár emeltette. Kerítőfala kovácsolt vaskapujának pilléreit kőszobrokkal díszítik.

a nagykanizsai Inkey-kápolna
A nagykanizsai Inkey-kápolna Photo: Kovács Károly

Folytassuk utunkat a város felé. Nagykanizsa főterére a Magyar utcán keresztül jutunk el. Figyelem! A 7-es főút kereszteződése után nem sokkal megszűnik a kerékpárút, így közúton kell haladnunk.

Az Erzsébet tér a XVII. század végén alakult ki. Központi jellegénél fogva ez lett a vásár- és piactér, mely körül a földesúr és a gazdagodó polgárok házaikat felépítették. Az 1702-ben lerombolt vár tégláiból itt emelték a legszebb és legmaradandóbb épületeket (Vasember-ház, Régi Posta, Zöldfa vendéglő). A XX. században piac funkciója fokozatosan megszűnt, a század végére dísztérré alakították. Ma a tér közösségi találkozási pont a városlakóknak és az idelátogatóknak, minden nagyobb szabadtéri kulturális esemény itt kap helyett (Város Napja, Dödölle Fesztivál, stb.). A téren több művészeti alkotás látható, amiből most hármat emelnénk ki. Az Erzsébet királyné-szobor, amely 3 tonnás ruskicai márványból készült, a budapesti Epreskertben található Erzsébet királyné-szobor másolata. A Testvérvárosok kútja egy ivókúthoz támaszkodó kerékpározó férfit ábrázol, a testvérvárosok neve pedig a kerékpár küllői helyén olvasható. Kerékpárosok itt készíthetnek közös képet a szoborral. A 20. honvéd gyalogezred emlékműve a nagykanizsai Erzsébet tér délkeleti sarkán áll.

A térről nyugati irányba induljunk tovább, jelzett kerékpárúton. A Király utcán haladunk a kiskanizsai városrész felé. Elhaladunk a kanizsai várnak emléket állító kapu előtt, áthaladunk a Principális-csatorna hídján. Itt letérünk a főútról és kisebb forgalmú mellékúton haladunk tovább. Kiskanizsa központjában áll a Sarlós Boldogasszony-templom. Helyén eredetileg temetőkápolna állt, és 1770-ig körülötte volt a településrész első temetője. Eklektikus stílusú templomát 1872-ben építették meg, és 1874-ben szentelték fel. (A templom mellett van a város egyik kedvelt fagyizója, a Puncs cukrászda.)

Kiskanizsai Sarlós Boldogasszony-templom
Kiskanizsai Sarlós Boldogasszony-templom Photo: Kovács Károly

A templom mellett északnak fordulunk (jobbra), és a Homokkomáromi utcán keresztül hagyjuk el a települést.

A Kiskanizsáról kivezető út a 7-es főútba csatlakozik. Átszeljük a főutat, és a másik oldalon murvás, majd földúton haladunk először nyugat, majd észak felé. (Az útszakasz kissé elhanyagolt.) Felüljáró biztosítja az M7-esen való áthaladást.

Az autópályát elkerülve, kis zarándokkápolnát találunk (úttól balra). Erre haladtak el egykor a homokkomáromi kegytemplomba igyekvő gyalogos zarándokok. A sík, homokos területen volt a régi kanizsai katonai lőtér, amelyet ma lassan visszahódít a természet.

Földúton tartunk északnyugati, majd nyugati irányba. Hamarosan feltűnik balra tőlünk a dombtetőn a homokkomáromi templom, és elérjük a vaddisznós kert kerítését. A kék jelzésnél keletnek fordulunk és megérkezünk a Zsigárdi Erdei Lakhoz.

Vissza a pihenőhelyhez

Zsigárdi erdei kirándulóhely Nagykanizsától északnyugatra, Homokkomárom településhez tartozik az erdő mélyén megbúvó Zsigárdi Erdei Lak, ahol két szoba várja a túrázókat. A pihenőhelytől indulva 3 gyalogos és 3 kerékpáros útvonalat ajánlunk.