funiQ logo

This article is not available in English. This is the Hungarian version of the article.

„Murafölde kerekező” Kistolmácsról

Download track as GPX file for your GPS device.
Teljes táv: 31 km
Össz. emelkedő:  470 m
Össz. lejtő: -470 m
Magasság max.: 284 m
Magasság min.: 141 m

Útvonal: Nepomuki Szt. János-szobor melletti pihenőhely – Kozár-forrás – a Csömödéri Állami Erdei Vasút kistolmácsi állomása – kék jelzésen Bázakerettyére – településközpontban (dohánybolt) letérés a kék jelzésről kelet felé Petőfi Sándor utcán – majd enyhén balra (Északra) a Rákóczi Ferenc utcán, majd nyugatra 100 m belül Diófa utca – kék jelzésen tovább és a kék kereszt jelzést elérve továbbra is nyugatra tartunk – a kék + és piros sáv jelzésen haladunk aszfaltos úton délnyugat-nyugati irányba Szentmargitfalvára – a település után délre fordulunk, aszfaltos úton Murarátkára jutunk – az utat követve beérünk Letenyére – kastélynál (Fáklya Művelődési ház) északra fordulunk a Kárpáti utcán (zöld jelzést követve) – majd letérünk a Kistolmácsra vezető útról Zajk irányába – Zajkon áthaladunk a falun, érintjük a zajki tavat, majd a zöld jelzésen erdészeti úton haladunk Kistolmács felé (kb. 2 km), (Kozár) amikor letérünk a túraútvonalról és jelöletlen erdészeti úton haladunk tovább északnyugati irányba – kék + jelzést elérve jobbra fordulunk (Kelet) föld úton. Kiérünk a kék jelzésre és aszfaltos úton térünk vissza a pihenőhelyhez

• Túra típusa: Kerékpáros
  • Ajánlott időszak: áprilistól szeptember végéig

A 3-4 óra időtartamú kerékpáros túrát gyakorlott kerékpározóknak javasoljuk, akik változatos útviszonyok mellett (aszfalt, murvás út, földút) szívesen ismerkednek meg Zala domborzati sajátosságaival. A túra keretében a Letenyei-dombságból lejutunk a Mura által kialakított sík szélére, láthatjuk a folyó egyik holtágát Murarátkán, megismerkedhetünk a Mura partján fekvő határvárossal, Letenyével. Az erdei részeken elsősorban lombhullató erdőkkel találkozhatunk. Ha kitérőre is vállalkozunk, akkor a Budafai Arborétum különleges növényeiben gyönyörködhetünk (május elején a legszebb).

Legelésző nyáj Murarátka közelében
Legelésző nyáj Murarátka közelében Photo: Kovács Károly

Útvonal

A Kistolmácsi-tó melletti erdei pihenőhelytől haladjunk északra az aszfaltos úton. Kis vasúti állomás mellett haladunk el, mely a Csömödéri Állami Erdei Vasút egyik végállomása. Ez a legnagyobb erdei vasúthálózat Magyarországon, teljes hossza több mint 100 kilométer. A vasút története ezen a vidéken az 1910-es években kezdődött, az erdőgazdálkodás és a fakitermelés megkönnyítése érdekében. Napjainkban az erdei vasút menetrendszerűen májustól szeptemberig közlekedik, de igény szerint ettől eltérő időpontokban is biztosítanak különvonatot. A kisvonaton kerékpár szállítására is van lehetőség. Bázakerettyéig változatos erdők (gyertyán, bükk, tölgy vegyesen) kísérik az utat.

Az első település, amit érintünk, Bázakerettye. Az erdei vasút első megállójánál étterem is várja a kulináris élvezetekre vágyókat. Az egységes Bázakerettye község csak 1937 óta létezik, előtte két önálló faluból, Bázából és Kerettyéből állt. 1923-ban azonban hirtelen szerencse köszöntött a két falura, mivel Kerettye határában a kőolajat és metángázt találtak. 1938-ig összesen 3 kutat fúrtak az újonnan egyesített településen leginkább Báza és Kerettye között. A kőolajbányászatnak köszönhetően a település jelentős fejlődésnek indult, amely épületein is meglátszik. Bázakerettyéről DNY-i irányba folytassuk az utat, érintjük Budafapusztát (letérési lehetőség az arborétumba), majd Szentmargitfalván áthaladva Aligvárnál érjük el a Letenye felé vezető utat.

Utunk a Mura folyó közelében halad délnyugati irányba. Murarátkánál átkelünk a folyó egyik holtágán is. A Mura 4 ország folyója (Ausztria, Szlovénia, Magyarország, Horvátország), teljes hossza 454 km. A Mura alsó folyása szinte végig határfolyó. Az utolsó 130 km-ből mintegy 100 km hosszan képez államhatárt (ebből 35 km szlovén–osztrák határ, 20 km horvát–szlovén, és kb. 45 km magyar–horvát határ). A Mura két nagyobb tájegység nevét adta: a Muravidékét a mai Szlovéniában és a Muraközét a mai Horvátországban, a Dráva és a Mura között.

Mura-holtág Letenyénél
Mura-holtág Letenyénél Photo: Kovács Károly

Murarátkát elhagyva hamarosan elérjük Letenyét, amely a legjelentősebb közúti határátkelő Horvátország irányába. A település egyik legismertebb rendezvénye a Muramenti Hídi Vásár (minden év májusában), ahol magyar, horvát és szlovén vásározók kínálják portékáikat.

A település központjában a Kistolmácsra menő út mentén található főúri Andrássy-Szapáry-kastélyt a Szapáry család építtette 1758–1768 között barokk stílusban, majd 1821–1825 között átépítették. A kastély 1830 körül házasság révén került az Andrássy család birtokába, innen a ma használatos elnevezése. A kastély mögött egy gyönyörű parkot találunk, egy 150 év körüli platánfával, melyet 2010-ben az év fájának választottak meg. Itt találjuk még a település 12 szögletű könyvtárát (MAKONA-féle pavilon könyvtár). A kastély jelenleg művelődési házként működik.

A Kárpáti úton haladjunk Kistolmács felé, majd az elágazásnál Zajk felé térjünk le északi irányba. Zajk az aprófalvas Zala megye egyik jellegzetes zsáktelepülése. A falu egy észak-déli irányú völgy végén helyezkedik el. A település északi oldalán erdővel borított hegyek között van a Fintafai-patak által táplált víztározó, melyben intenzív haltenyésztés folyik. A tó mellett jól karbantartott erdészeti út visz a dombok közé. A gyertyános-bükkös erdőben igazán kellemes a kerekezés. Túraútvonalakat és erdészeti utakat követve jutunk vissza északkeleti irányba a kiindulási pontunkhoz.

Vissza a pihenőhelyhez

Kistolmácsi forrás erdei kirándulóhely A Kistolmácsi-víztározó északi végén kialakított pihenőhely közelében tör a felszínre a Kozár-forrás. A szépen kialakított forrást nagyon sokan keresik fel, mivel vize hideg és kristálytiszta, minősége a legjobb ásványvizekével vetekszik. 3-3 gyalogos és kerékpáros útvonalat ajánlunk innen indulva.